Of all tales, impressions, & experiences, only Experiences are the key to success.

Friday, May 10, 2013

Verslag: 16th International Workshop – USA editie

After our return to Belgium, KHLeuven demanded us, once again, to write a report about our experiences at the other side of the Atlantic. In Dutch, yes... sorry about that! 

Toen ik voor het eerst over de International Workshop hoorde, werd mijn nieuwsgierigheid meteen geprikkeld. Twee weken leven, reizen en werken met business studenten van over heel de wereld, in het marketingwalhalla van de wereld, de Verenigde Staten van Amerika. Een fantastische opportuniteit om internationale contacten te leggen op een luchtige en speelse manier.

Nadat mijn motivatiebrief en persoonlijk gesprek als positief werden ervaren, werd ik, samen met vijf anderen, geselecteerd om van deze ervaring te kunnen genieten. Op zes april was het dan zover. Vroeg in de ochtend werden we op Zaventem verwacht. Levi, Evelien, Benjamin, Seppe, Pieterjan en ik vertrokken onderbegeleiding van mevrouw Vanhoucke via Amsterdam, waar we het Duitse, Nederlandse, Indonesische en Finse team ontmoetten, naar Washington D.C. Daar werden we ontvangen door Christopher Glatz, de bezieler van de International Workshop, die dit jaar ook al aan zijn 16de editie toe is.

Nadat we Washington D.C. en Baltimore bezocht hadden, kwamen we in Point Pleasant, New Jersey, terecht. Een regio die zwaar getroffen werd door de orkaan Sandy in november vorig jaar. De ravage was nog steeds zichtbaar. Zo was het buitenzwembad van het hotel herschapen tot een strand, meer dan een meter zand was erin te vinden. Twee van de drie gebouwen van het hotel waren ook onbewoonbaar verklaard, waardoor het White Sands Beach Resort maar op 1/3 van haar krachten kon draaien.

Bo-Cash, de businessgame ontworpen door de Fachhochschule Südwestfalen (Duitsland), was een ingenieus bedacht spel waarbij Production, Logistics, Marketing & Sales, Human Resources, Purchasing en Finance allemaal een invloed hadden op elkaar. De negen teams bestonden allemaal uit studenten met verschillende nationaliteiten en achtergronden, hetgeen de samenwerking heel intens en uniek maakte. Bovendien werd tijdens de business game ook een volleybaltornooi gespeeld om op die manier nog meer mensen te leren kennen.

Na vier rondes van de game, kregen we een dag rust en bezochten we Philadelphia en Atlantic City, waar de gokgoden mij goedgezind waren. De finale van Bo-Cash, waarin na acht rondes de drie beste teams zaten, werd in een heuse mansion aan het New York Institute of Technology op Long Island georganiseerd, in aanwezigheid van de decaan en enkele hooggeplaatste professoren van NYIT. Jammer genoeg haalde mijn team de finale net niet, maar waren we wel de gelukkige winnaars van de finale voor de niet-finalisten.

De laatste twee dagen kregen we nog de kans om New York City te bezoeken, The City That Never Sleeps. Samen met een nieuwe Amerikaanse vriend hebben we op zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk gezien van deze fantastische stad: de Empire State Building, Wall Street, 9/11 Memorial, Central Park, Apple flagship store, Fifth Avenue shopping en een heuse Amerikaanse club zijn slechts enkele van de hoogtepunten van deze stad. Mijn persoonlijk hoogtepunt is toch: ontbijten met een Starbucks in de hand en de zon op je gezicht op een miniterrasje op Times Square, onbetaalbaar.

Na twee weken, die echt voorbijvlogen, kwamen we moe maar voldaan weer in Zaventem aan. Het afscheid in New York was voor sommigen zwaarder dan verwacht, het weerzien in Zaventem was dan weer intens voor iedereen. Een kleine conclusie van twee weken International Workshop? Een unieke belevenis die, dankzij iedereen die aanwezig was, de ervaring werd waarop velen gehoopt hadden, maar waarvan weinigen dachten dat het op zo’n korte tijd kon gebeuren. Dankzij de teams uit de Verenigde Staten van Amerika, Nederland, Duitsland, Finland, Zwitserland, Rusland, Indonesië, Verenigde Arabische Emiraten, China en uiteraard België, werd de 16th International Workshop, onder leiding van Christopher Glatz, een ervaring om nooit te vergeten.

Experiences are the key to success.

No comments: