Deze open brief is niet gericht
aan iemand specifiek. Nog is het een ‘klacht’. Het is eerder mijn ongezouten
mening over een evenement dat nog niet zolang geleden heeft plaatsgevonden in
Sint-Katelijne-Waver, bij Mechelen. De zogenaamde ‘Beachparty’. Ik geef enkel
mijn opmerkingen en enkele ideeën, maar wil hierbij niemand in diskrediet of
whatsoever brengen.
Geachte geïnteresseerde lezer.
Bij afloop van de Katelijnse
Beachparty 2011, nog niet zo lang geleden, vond ik het toch nodig om mijn
complimenten en commentaar als bezoeker, maar ook als marketingstudent te
kunnen toelichten.
Ik wil allereerst benadrukken dat
ik helemaal niet van zin ben om u te kleineren, noch om u te hemel in te
prijzen. Ik vind het geweldig dat er mensen zijn die in de regio
Sint-Katelijne-Waver nog iets nieuws en iets lokaal uit de grond willen
stampen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat deze mensen maar al te graag al de
hulp die ze kunnen gebruiken willen hebben. Daarom deze informatieve brief over
wat er beter zou kunnen op de Beachparty 2012.
Ik ben een student Marketing aan
de KHLeuven en ben begin september op Erasmus naar Rennes in Frankrijk, vertrokken
voor een semester. Ik ben zelf lid van een studentenkring in Leuven, de
Koninklijke Mechelse Katholieke Studentenkring, en bezoek vaak concerten,
optredens en fuiven in Leuven, regio Mechelen en Katelijne. Ik meen dus dat ik
wel een objectief beeld kan geven van de goede en slechte punten van een
evenement.
Tijdens mijn studies heb ik over
de “4 P’s van de Marketing” geleerd. En gaandeweg heb ik ondervonden dat deze
“4 P’s” er echt wel toe doen en dat als aan de voorwaarden van elk van deze
“P’s” voldaan wordt, succes quasi gegarandeerd is.
1) Plaats
(& tijd): belangrijkste!
Een goede datum en locatie zijn
de sleutel tot een succesvolle avond. Het valt, mede door de vele andere
events, steeds vaker voor dat verschillende ‘succesvolle’ events georganiseerd
worden op dezelfde dag of in hetzelfde weekend. Hoewel u nu een uitstekende
keuze maakt door het laatste weekend van de vakantie uit te kiezen, waardoor er
veel jongeren net terug thuis zijn voordat ze terug naar school gaan, zijn er
aan deze beslissing ook nadelen verbonden. Ten eerste valt dit weekend bijna
altijd midden in de herexamens. Veel katelijnse jongeren tussen 19 en 23 zullen
dus niet komen. Ook werd de dag ervoor in Keerbergen een schuimparty
georganiseerd die wel zeer druk bezocht werd. Ten derde werd diezelfde avond in
Heist-op-den-Berg het gratis festival
Hestival georganiseerd, waar ook veel jongeren naartoe trekken omdat het gratis
was en bovendien bekende en kwaliteitvolle groepen op de affiche had staan.
De locatie is dan weer, wat mij
betreft, zeer goed gekozen. Iedereen wil wel eens letterlijk onder zijn eigen
kerktoren kunnen fuiven en het is ook leuk om dan niet tot aan je knieën in de
modder te hoeven gaan staan wanneer het geregend heeft.
2) Product:
‘beachparty’-concept
Het is de laatste jaren blijkbaar
een hype geworden om minstens één beachparty per dorp te hebben. In
Koninshooikt wordt er al enkele jaren één georganiseerd, die overigens wel
succesvol lijkt. Ik ga niet zeggen dat het een slecht concept is, in tegendeel,
want de meeste bezoekers zijn altijd tevreden. Op het zand in hun bed de
volgende dag na dan…
Wat ik aan jullie concept zo leuk
vond was het zwembad. Misschien wordt dat op de meeste andere beachparties ook
gedaan, dat weet ik niet, maar ik vond het wel leuk dat bezoekers er zomaar in
konden springen –hoewel dit toch ook gevaarlijk kan zijn moest er echt twintig
man ineens inspringen, en ook qua alcohol- en afkoelingsverschijnselen-. Ook de
ballen in het zwembad en de palmbomen in de tent waren heel leuk. De 400 (?)
ton zand –zoals op de FB-event page (https://www.facebook.com/event.php?eid=261613317184553)
stond – maakte het af. Hier zijn ook voor- en nadelen aan, maar ik denk wel dat
u deze zelf ook heeft afgewogen en de voordelen zijn duidelijk groter dan de
nadelen. Al ruimt niemand dit graag op de dag erna.
Wat betreft de keuze van de
groepen zou er ook discussie kunnen zijn. Indien u bvb. lokale groepen zou
vragen, zouden deze hun vrienden meebrengen. Deze vrienden zouden dan ook
consumeren en zo genereert u ook een grotere omzet en opbrengst. Maar dit valt
de discussiëren.
Ik denk dus wel dat ik durf
zeggen dat de eerste twee “P’s” dus in orde zijn. Originaliteit is en blijft
een troef waar echter aan gewerkt kan, maar daarom niet moet worden. Het grote
probleem waar uw organisatie mee te kampen heeft, bevindt zich volgens mij bij
de volgende twee onderdelen.
3) Promotie:
reclame
Volgens mij schort het hier het
meest. Wanneer was uw evenement? Waar? Wie kwam er? Niemand wist dit! Uw
reclame was quasi onbestaande! Ik heb de afgelopen maand augustus veel in
Mechelen, OLV Waver, Katelijne en omstreken rondgehangen en heb, buiten in Katelijne
centrum, bijna nergens affiches zien hangen! Ok, er hing één grote affiche aan
de markt in het centrum. Maar de mensen die zouden zien, zien ook de tent staan
die er drie dagen op voorhand stond en weten dus dat er iets te doen zal zijn…
Internet: op Facebook heeft u nog
geen 500 mensen uitgenodigd. En er waren een kleine 30 “aanwezigen”. 30!!!! Op
elke ander evenwaardig evenement staat altijd dat er drie maal zoveel
aanwezigen zijn dan er in werkelijkheid gaan zijn. Zie bvb. Schuimparty
Keerbergen (https://www.facebook.com/event.php?eid=163638470363613).
Als deze regel ongeveer klopt, dan waren er op uw evenement 10 mensen. Dat
klopt wel ongeveer… jammer voor u.
Ik organiseer in Leuven ook
tweemaal per jaar een TD. We zijn met tien om deze hele avond in goede banen te
leiden. En wij nodigen elke keer bijna 2000 mensen uit, voor een zaal waar max.
300 mensen in kunnen. Maar dat maakt niet uit want wij weten ook dat lang niet
iedereen gaat komen, of toch niet allemaal op hetzelfde moment. Misschien had u
ook meer mensen moeten uitnodigen. En als u nu zegt dat u niet meer ‘jongeren’
kent via Facebook, dan vind ik dat een slecht excuus. Kijk naar fuiven in bvb.
de Graaf D’Elissem in OLV Waver. Naast de echte organisators worden ook
‘bekende waveraars’ gebruikt om reclame te maken voor het event. Jongeren uit
het dorp die bijna iedereen kent of die vaak naar feestjes in de regio gaan
worden aangesproken. De organisator geeft hen dan een aantal inkomtickets die
deze jongere kan verkopen. Deze jongere zet ook op Facebook dat hij/zij tickets
heeft en zo krijgt uw evenement gratis en makkelijk nóg meer bekendheid. Als u
dan afspreek dat deze jongere, indien hij/zij bvb. dertig kaartjes verkoopt,
gratis binnenmag zal die persoon ook meer moeite doen om effectief al deze
kaartjes te verkopen!
Social media is tegenwoordig
onmisbaar en voor een evenement van dit kaliber –met twee groepen, een serieuze
tent en (achteraf gezien) meer security dan aanwezigen – is het aangewezen hier
constant mee bezig te zijn en niet ‘gewoon de link van het event naar al je
vrienden te sturen’.
- Tussen haakjes: de security,
die duidelijk geïrriteerd waren omdat er niemand was komen opdagen, traden veel
te agressief op tegen, wat mij betreft, over het algemeen onschuldige dingen
als met ballenbadballen naar elkaar smijten. Terwijl ze absoluut niet wilden
helpen toen één van mijn kompanen zijn gsm verloren was en terug in de tent
wilde gaan om deze te gaan zoeken. Maar dat is nu niet de kwestie. -
4) Prijs:
inkom en drank
Deze vierde “P” is altijd een
hekel punt. Het is voor veel organisatoren de enige manier waarop ze echt geld
verdienen, naast sponsoring etc., en dus winst (kunnen) maken. Maar als ze te
weinig vragen komen ze vaak niet uit de kosten. En als ze te veel vragen ook
niet want dan komen de mensen eenvoudigweg niet.
De inkom hangt dus af van de
plaats waar het event gehouden wordt, een tent, wei, zaal, etc. en van wie er
op het evenement aanwezig zal zijn. En dan heb ik het over dj’s en groepen
omdat zij uiteraard vergoed moeten worden. Maar de inkom hangt ook af van de
doelgroep. Het is logisch dat men geen 50 euro gaat vragen als inkom voor een
kleine fuif in de Club in Sint-Katelijne-Waver. Maar Rock Werchter kan het zich
ook niet veroorloven om slechts 10 euro te vragen voor hun
combitickets.
Voor een gemiddelde fuif die men
zou kunnen vergelijken met de Beachparty, namelijk de Duoparty in
Sint-Katelijne-Waver, betaal je
tegenwoordig 6euro aan de inkom –en 4 in VVK-. Maar hiervoor heb je wel drie
zalen met twee groepen en zes dj’s!
De prijs van de drank hangt
natuurlijk af van het soort product. Laten we het nu alleen even over het bier
hebben. De prijs van alcohol hangt af van de doelgroep die je wilt bereiken
maar ook van de plaats waar je je product verkoopt. Zo zal een supermarkt
goedkoper zijn dan een discotheek –obvious-. Zo vind ik persoonlijk dat indien
u een event organiseert voor jongeren in het centrum van Sint-Katelijne-Waver,
het niet aangewezen is om 1,8euro te vragen voor een plastieken (!) beker bier.
Ik denk dat ik het hierbij ga laten. Ik zou nog veel positieve en negatieve dingen kunnen becommentariëren. Maar ik denk wel dat u mijn punt heeft begrepen.
Indien u opmerkingen heeft, sta
ik hier graag voor open, zo ook voor meer informatie omtrent mijn opinie.
Met vriendelijke groeten
No comments:
Post a Comment